Onderdompelen in innovatie

Met de start van het JAJO INNOVATIELAB is vorige week de aftrap gegeven voor de eerste innovatiecyclus. Twee keer per jaar doorloopt Janssen de Jong Bouw, samen met zusterbedrijven Janssen de Jong OnderhoudPlus en Janssen de Jong Projectontwikkeling, een innovatiecyclus rondom een gericht innovatiethema. In deze kersverse innovatiebeweging borrelen de eerste ideeën al op. In deze rubriek gaan we het gesprek aan met collega’s die de innovatieduik hebben gewaagd. In deze editie: Tim van Geffen, werkvoorbereider bij Janssen de Jong Bouw Zuid.

Waarom dompel jij je onder in het innovatiethema?
“Innoveren is heel belangrijk om interessant te blijven in de markt. Het klinkt natuurlijk een beetje als een cliché om te zeggen dat de bouwbranche van nature conservatief is ingesteld, maar dit is wel heel lang het geval geweest. Gelukkig lijkt hier de afgelopen jaren wel steeds meer verandering in gekomen te zijn. Begrippen als Industrialisering, BIM en Duurzaamheid hebben bijvoorbeeld al voor aardig wat verandering gezorgd bij aannemers en leveranciers. En dit zal zich de komende jaren blijven ontwikkelen. Maar ook onderwerpen als ‘Internet of Things’, ‘Big Data’ en ‘Augmented Reality’ klinken nu nog heel ver weg, maar zullen denk ik op den duur ook steeds meer invloed hebben op de bouwbranche. Het is dan ook heel belangrijk om dit soort innovaties goed in de gaten te houden en hier op het juiste moment op te anticiperen. Om het maximale eruit te halen maar vooral om de boot niet te missen.”

Voor welke innovatieve ontwikkeling spring jij in het diepe?
“Een van de ontwikkelingen die de afgelopen jaren zijn entree heeft gemaakt is BIM. Hier is binnen Janssen de Jong hoog op ingezet en het heeft al aardig zijn weg gevonden binnen de bedrijfscultuur. Ik denk dat BIM de processen sterk heeft veranderd en bijna iedereen in het bedrijf hier tegenwoordig op dagelijkse basis mee te maken heeft. Tijdens de voorbereidings-/uitvoeringsfase is het eigenlijk al niet meer weg te denken. En waar het eerst vrijwel alleen op kantoor werd gebruikt, gebruikt de uitvoerder het model nu ook al dagelijks om de werkzaamheden buiten makkelijker te maken. Ik verwacht dat BIM ook steeds meer z’n weg gaat vinden bij bijvoorbeeld calculatie en kopersbegeleiding. Door de denkwijze en het proces anders in te richten kan met behulp van een BIM model makkelijker en sneller een calculatie gemaakt worden. Het 3D-model gaat bij kopersbegeleiding een belangrijke rol vervullen om de klant beter te informeren. Door bijvoorbeeld een woningconfiguratie aan het model te koppelen krijgt een koper of opdrachtgever veel meer inzicht in de datgene wat hij of zij kiest. Hierdoor verwacht ik dat de ervaring tijdens en na de bouw nog positiever zal zijn.”

Wanneer is jouw persoonlijke innovatiedoel bereikt?
“Dit vind ik denk ik wel de lastigste vraag van de drie. In principe heb ik niet een strak omlijnd persoonlijk innovatiedoel. Ik denk dat het met name belangrijk is om er actief mee bezig te zijn en goed in de gaten te houden welke ontwikkelingen er allemaal rondom je plaatsvinden. En vooral om er met een open mind in te blijven staan. Altijd alles op dezelfde manier blijven doen is natuurlijk de makkelijkste weg, maar dat brengt je dan ook automatisch nooit verder. Door niet bang te zijn om mee te gaan met de innovaties die om je heen plaatsvinden, zullen de producten en processen steeds beter worden. Én blijven de werkzaamheden een stuk leuker!”

Deze website maakt gebruik van cookies om de werking en beleving te optimaliseren.  meer informatie

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.